راه اندازی صندوق حمایت از سوانح سوختگی

یک دی ۰۱ دی ۱۳۹۹

موسس و رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس، ‌امروز اول دی‌ماه۹۹، روز ملی پیشگیری از سوختگی در نشستی خبری -که در سالن وزارت بهداشت با حضور دکتر ده‌مرده‌ئی،‌ رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهیدمطهری برگزار شد- به شکل ویدئوکنفرانس درباره این روز و مشکلات بیماران سوختگی صحبت کرد.

محمدجواد فاطمی، رئیس انجمن سوختگی ایران با اشاره به این‌که هرسال اول دی‌ماه با شروع فصل زمستان روز ملی پیشگیری از سوختگی نامگذاری شده، گفت: متاسفانه کشور ایران از نظر آمار سوختگی در رده بالایی قرار دارد و حتی نسبت به کشورهایی که از نظر اقتصادی مشابه ما هستند، وضعیت بدتری دارد. آمار سوانح سوختگی در کشور سالانه ۲۰۰هزار نفر است. از این آمار ۳۰هزار نفر در بیمارستان‌های سوختگی بستری و ۳۰۰۰نفر فوت می‌شوند.

فاطمی ادامه داد: این آمار باعث تحمیل هزینه جاری، روانی و مالی بر کشور می‌شود و در شرایط کنونی که با کرونا هم دست و پنجه نرم می‌کنیم باید بکوشیم از حوادث قابل پیشگیری جلوگیری کنیم. رئیس انجمن سوختگی ایران با تاکید بر پیشگیری از حوادث سوختگی در کشور بیان کرد: سه روش مهم در پیشگیری از سوختگی وجود داردکه یکی اجبار است. در هیچ زمینه‌ای نیست که نیاز به پیشگیری باشد و اجبار تاثیرگذار نباشد. در کووید-۱۹ اجبار به ماسک زدن، اجبار به محدودیت تردد، اجبار به تعطیلی برخی مراکز و... توانست موثر واقع شود.

رئیس انجمن ققنوس با اشاره به شایع‌ترین علت سوختگی در کشور گفت: استفاده از وسایل گازسوز شامل گاز پیک‌نیکی و گازهای کپسولی، بیشترین علت سوختگی در کشور است.

وی با تاکید بر اجباری شدن سیستم‌های اطفاء و اعلام حریق در کشور افزود: دومین اقدام مهم برای پیشگیری، استانداردسازی است؛ یعنی وسایل گرمایشی مدارس، اماکن عمومی باید استاندارد باشد تا بدون نیاز به انسان، وسایل به شکل اتوماتیک جلوی سوختگی را بگیرند.

رئیس انجمن سوختگی ایران سومین نکته در بحث پیشگیری را آموزش دانست و گفت: تا وقتی این اقدام انجام نشود نمی‌توانیم موفق باشیم. هزینه کردن برای پیشگیری از سوختگی نوعی سرمایه‌گذاری برای سلامت است. امیدوارم روزی برسد که مردم هنگام خرید و انجام هر کاری به ایمنی دقت بیشتری داشته باشند.


با ققنوس همراه شوید: