انجمن ققنوس، حامی محیط‌زیست: استفاده از وسایل یکبار مصرف را متوقف می‌کنیم

لینک اصل مقاله ۱۳ تیر ۱۴۰۰

کیسه‌های پلاستیکی و بسته‌بندی غذا و بطری‌های نوشیدنی و موارد مشابه، بیشترین سهم زباله‌های پلاستیکی را در نزدیکی ساحل در جهان به خود اختصاص داده‌اند. خصوصا بسته‌بندی و ظروف فست فود یا غذاهای آماده، عامل این موضوع هستند.

سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۸ میلیون تن زباله پلاستیکی به اقیانوس‌ها ریخته و باعث آلودگی و تخریب سواحل شده‌اند. در مطالعه دانشگاه کادیز در اسپانیا روی ۱۲میلیون قطعه پلاستیکی که در اقیانوس‌ها ریخته شده بودند با توجه به نوع محصول، ترکیب مواد و منشا احتمالی متوجه شدند کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی، لفاف بسته‌بندی، قوطی‌ها، کارد و چنگال، و سایر ظروف یکبار مصرف حدود ۸۸ درصد این زباله‌ها را شامل می‌شود که معمولا در خط ساحلی و نزدیک ساحل بوده و با امواج به ساحل آورده می‌شوند. زباله‌های ناشی از فعالیت ماهیگیری، از جمله طناب‌های مصنوعی، رشته‌ها و تورها، منبع غالب زباله در اقیانوس آزاد دور از ساحل هستند.

درک محصولاتی که بیشترین سهم از زباله‌های دریایی را تشکیل می‌دهند برای کاهش آلودگی بسیار اهمیت دارد. همچنین این دانش برای اطمینان از الگوی تولید و مصرف مسؤولانه مورد نیاز است.

انجمن ققنوس با اهمیت دادن به توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست تلاش خواهد کرد ابتدا در خود مجموعه و سپس تبلیغ و توصیه آن در سایر مجموعه‌ها و سازمان‌ها، میزان استفاده از مواد پلاستیکی را به حداقل برساند.

کلمات کلیدی: پلاستیک، ظروف یکبار مصرف، آلودگی، زباله، وقت زندگی

منبع:

OCEAN SCIENCES، ۱۰ JUNE ۲۰۲۱

Humanity’s fast-food habit is filling the ocean with plastic

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: