تاثیر بروملین آناناس در بهبود زخم

لینک اصل مقاله ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

آناناس میوه گرمسیری حاوی موادمغذی، آنزیم شگفت‌انگیزی به نام بروملین، فلاوونویدها و اسیدهای فنولیک و ویتامینC است که اثر ضدالتهابی قوی دارد. این آنزیم‌ها موجب تجزیه مولکول‌های پروتئین به بلوک‌های ساختاری‌شان نظیر اسیدهای آمینه و پپتیدهای کوچک می‌شود. در این حالت تجزیه‌شده، بدن به آسانی قادر به جذب آنهاست. آنزیم بروملین در کنار ویتامینC اقدام به تسریع در بهبود و بازسازی سلول‌های صدمه‌دیده بدن کرده، زخم‌ها و جراحات وارده به بافت‌های بدن را ترمیم می‌کند و همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. محققان بر این باورند از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بروملین، افزایش جریان خون در قسمت آسیب‌دیده است که نقش بسزایی در سرعت بهبود منطقه سوخته یا زخم شده ایفا خواهد کرد. همچنین این آنزیم از جمع شدن خون در بخش‌هایی از بدن که دچار سیاهی و کبودی شده است، ممانعت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد مصرف مکمل بروملین موجب کاهش پروستاگلاندین‌های التهابی در موضع و در نتیجه موجب کاهش درد می‌شود. این آنزیم بیشتر در ساقه این میوه قرار دارد که از عصاره آن کپسول، کرم یا پانسمان‌های پزشکی تهیه می‌کنند.

یکی دیگر از خواص فوق‌العاده آناناس، خاصیت ادرارآوری است. خاصیتی مفید برای جلوگیری از تجمع آب و مواد اضافی در بدن که باعث دفع مواد زیان‌آور از بدن خواهد شد. همچنین این میوه در تصفیه خون نقش بسزایی ایفا کرده که همین امر به بهبود جریان خون در رگ‌ها و سایر اندام‌های بدن کمک خواهد کرد. جلوگیری از انعقاد خون از دیگر فواید مصرف آناناس به شمار می‌رود که استفاده از آن برای افرادی که با مشکل انعقاد خون دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار مناسب و مفید است. البته بهتر است این میوه لذیذ را پس از آبگیری با زنجبیل مخلوط کنید تا به نتیجه بهتری برسید.

در یک مطالعه جدید در مورد بررسی تاثیر بروملین بر بیماران مبتلا به آرتروز مشخص شد مصرف مکمل حاوی آنزیم بروملین به تسکین درد کمک می‌کند. خواص ضدالتهابی بروملین موجب تسریع روند بهبود بعد از عمل جراحی می‌شود. چند مطالعه نشان داده بروملین موجب کاهش التهاب، تورم، کبودی و درد بعد از عمل جراحی می‌شود. در یک مطالعه هم مشخص شد افرادی که قبل از جراحی دندان بروملین مصرف کرده بودند، درد کمتری داشتند.

کلمات کلیدی: سوختگی، زخم، ترمیم، بروملین، آناناس

منبع:

پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

ماهنامه علمی پژوهشی علوم پزشکی کاشان

گردآوری:

فاطمه علی محمدی

مشاورتغذیه و رژیم‌درمانی

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: