تاثیر روش اندازه‌گیری قند خون در بیماران سوخته بدحال

لینک اصل مقاله ۰۳ آبان ۱۳۹۹

هیپرگلیسمی، مرگ و میر را در بیماران به‌شدت بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، هیپوگلیسمی هم شرایط بیماران بدحال را بدتر می‌کند. بنابراین نگه داشتن قند خون در یک دامنه مشخص اهمیت دارد.

در بیماران سوخته شدید، مقاومت به انسولین وجود دارد و باعث افزایش قند خون می‌شود. همچنین عفونت و سپس، استرس و مصرف بالای کربوهیدرات در این بیماران به مشکل می‌افزاید.

کنترل قند خون به دفعات اندازه‌گیری قند بستگی دارد. در صورتی که این اندازه‌گیری با فاصله باشد، می‌تواند باعث اشتباه شود و بالا یا پایین بودن قند خون تشخیص داده نشود.

الدر (Elder) و همکارانش در آمریکا درباره روش اندازه‌گیری قندخون تحقیق و مطالعه کردند. نتایج تحقیق نشان داد اندازه‌گیری قندخون، نتایج بهتری در تشخیص به‌موقع پایین یا بالا بودن آن دارد. در این مطالعه از Optiscanner۵۰۰۰ استفاده شده است که روی کاتتر ورید مرکزی قرار می‌گیرد و هر ۱۵دقیقه با یک نمونه ۰/۱۷یاحدود ۰/۲سی‌سی به روش اسپکتروفتومتری میزان قند خون مشخص می‌شود.

بر اساس این مطالعه، بهتر است در بیماران بدحال سوختگی از روش تقریبا مداوم اندازه‌گیری قند خون استفاده شود.

کلمات کلیدی: سوختگی، هیپرگلیسمی، اندازه گیری قندخون، بخش مراقبت‌های ویژه

Keywords: Burns; hyperglycemia; glucose monitoring; ICU

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به اصل مقاله مراجعه کنید:

J Burn Care Res،. ۲۰۲۰ May ۲;۴۱(۳):۵۳۵-۵۳۸.

Results of a Multicenter Feasibility Study of an Automated Bedside Glucose Monitoring System in the Burn Intensive Care Setting

Craig T Elder ۱، Tera Thigpin ۱، Rachel Karlnoski ۲، David Smith ۳، David Mozingo ۴، Joshua S Carson ۴

• PMID: ۳۱۶۳۳۷۵۰

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: