پوست مصنوعی دارای مو و غدد چربی، امیدی تازه برای بیماران سوختگی

لینک اصل مقاله ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

پوست یک ارگان بسیار پیچیده و چند لایه است که شامل انواع سلول، زوائد پوستی، غدد چربی و عرق، فولیکول‌های مو و انتهای اعصاب می‌شود. پوست تنظیم‌کننده دمای بدن است، از خروج مایعات بدن جلوگیری ، حس لمس و درک درد را ایجاد و فشارهای وارده به بدن را کنترل می‌کند و جزئی از سیستم ایمنی و محافظتی بدن به حساب می‌آید.

به دلیل این پیچیدگی، دانشمندان تاکنون موفق به ساخت پوست مصنوعی کامل که دارای فولیکول مو و زوائد پوستی باشد، نشده‌اند.

پوست مصنوعی می‌تواند برای بیماران سوختگی نجات‌بخش و جایگزین پوست سوخته آنها باشد؛ اما محققان تاکنون فقط توانسته‌اند لایه‌های نازکی از کشت سلول‌های پوست با یک ساختار نگهدارنده و منتقل کننده تولید کنند. تهیه همین لایه هم زمان زیادی برده و کارایی پوست را هم ندارد.

به‌تازگی در تحقیق مشترکی بین دانشگاه‌های هاروارد، جان هاپکینز، بوستون و ایندیانا درآمریکا -که در مجله نیچر چاپ شده است- محققان توانسته‌اند با استفاده از سلول‌های بنیادی و فاکتورهای رشد و مداخله چندمرحله‌ای بسیار دقیق پوستی که دارای فولیکول مو و غدد چربی است، تولید کنند. این پوست شباهت زیادی به پوست صورت جنین در سه ماهه دوم حاملگی دارد.

هر چند تا تولید پوست کامل دارای مو، زمان زیادی باقی مانده است ولی این موفقیت می‌تواند رسیدن به نتیجه را سرعت بخشد. شاید علاوه بر بیماران سوختگی حاد، حتی بتوان این پوست را جایگزین پیوند پوست در جراحی ترمیمی کرد و دیگر نیازی به تحمل عوارض و مشکلات محل دهنده پوست نباشد.

کلمات کلیدی: پوست، پوست مصنوعی، سلول بنیادی، سوختگی، جراحی ترمیمی

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:

Nature

. ۲۰۲۰ Jun;۵۸۲(۷۸۱۲):۳۹۹-۴۰۴. doi: ۱۰.۱۰۳۸/s۴۱۵۸۶-۰۲۰-۲۳۵۲-۳. Epub ۲۰۲۰ Jun ۳.

Hair-bearing human skin generated entirely from pluripotent stem cells

Jiyoon Lee، Cyrus C Rabbani،Hongyu Gao،Matthew R Steinhart،Benjamin et al

PMID: ۳۲۴۹۴۰۱۳ PMCID: PMC۷۵۹۳۸۷۱

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: