کلاژن ماهی و کیتوسان میگو به عنوان پانسمان زخم سوختگی

لینک اصل مقاله ۱۷ فروردین ۱۴۰۰

به‌تازگی مقاله دکتر نادری -که منتج از تز دکتری ایشان با راهنمایی دکتر فاطمی و دکتر جمیلی بوده است- به چاپ رسید.

در این آزمایش، تأثیر ژل کلاژن-کیتوسان استخراج شده از پوست ماهی قباد با نام علمی Scomberomorus guttatus و پوست میگو در درمان زخم سوختگی درجه۲ در موش صحرایی بررسی شده و نتایج امیدبخش بوده است.

هر سال مقدار زیادی پوست میگو و ماهی به عنوان ضایعات صیدهای دریایی راهی سطل‌های آشغال می‌شود. نتایج تحقیق نشان داد همه این ضایعات می‌توانند برای تهیه پانسمان‌های بیولوژیک در زخم‌ها به‌خصوص سوختگی استفاده شوند.

در این مطالعه، کیتوسان و کلاژن به ترتیب از مواد زائد پوست میگو و ماهی قباد با استفاده از روش اسیدی استخراج شدند و با استفاده از Pico Tag، SDS-PAGE مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس روی موش با پماد سولفادیازین نقره مقایسه شدند. بهبود زخم سوختگی با اندازه‌گیری سطح زخم با استفاده از Image.J و بررسی هیستوپاتولوژی بر اساس میانگین اپیتلیالیزاسیون، سلول‌های فیبروبلاستیک، سلول‌های التهابی حاد و مزمن، آنژیوژنز، ساختار کلاژن و میزان کلاژن در روزهای ۱۵ و ۲۵ سوختگی انجام شد.

نتایج حاصل از SDS-PAGE نشان داد کلاژن استخراج شده کلاژن نوع I است و از دو زنجیره α (۱α و ۲α) تشکیل شده است. تجزیه و تحلیل اسیدهای آمینه مقدار بسیار بالای گلایسین را در کلاژن استخراج شده نشان داد که به یک سوم کل اسیدهای آمینه می‌رسد.

در این مطالعه مشخص شد ابعاد زخم و نیز مشخصات هیستوپاتولوژی در گروهی که با کلاژن-کیتوسان ماهی و میگو درمان شده اند، بهتر بوده است.

این مطالعه نیاز به ادامه در فازهای بالینی دارد.

کلمات کلیدی: سوختگی، زخم، ترمیم، ماهی، پوست ماهی، میگو، پوست میگو، کلاژن، کیتوسان برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به اصل مقاله با نشانی ذیر مراجعه کنید:

M J Fatemi، S NaderiGarahgheshlagh et al: Investigating the Impact of Collagen-Chitosan Derived from Scomberomorus Guttatus and Shrimp Skin on Second-Degree Burn in Rats Model، Regenerative Therapy، Volume ۱۸، December ۲۰۲۱، Pages ۱۲-۲۰

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: