کووید- ۱۹ و سوختگی

لینک اصل مقاله ۰۳ مرداد ۱۳۹۹

کووید- ۱۹ اواخر سال۲۰۱۹ از استان ووهان در چین شروع و اکنون تبدیل به پاندمی شده و در سراسر جهان انتشار یافته است و قربانی می‌گیرد و پایانی هم فعلا برای آن متصور نیست. این بیماری به‌شدت مسری است و به ریه، قلب، مغز و سایر ارگان‌ها صدمه می‌زند.

پیشگیری از این بیماری کشنده اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر، سوختگی یک اورژانس پزشکی است و باید بیمار درمان شود و در موارد زیادی نیاز به بستری و عمل جراحی دارد.

در مقاله چاپ شده در مجله سوختگی Burns تجربه پزشکان چینی در یک بیمارستان نظامی این کشور و توصیه‌های آنها شرح داده شده است.

در این مقاله توصیه شده است تا جایی که امکان دارد از بستری کردن بیماران خودداری و درمان به منزل بیمار منتقل شود و فقط در بیمارانی که این کار به هیچ عنوان امکانپذیر نیست، بیمار در بیمارستان بستری شود.

حتی تشخیص وسعت و شدت سوختگی و سپس تصمیم‌گیری بر اساس سایر خصوصیات بیماران از طریق اینترنت انجام شود. همچنین همه عمل‌های غیرضروری باید متوقف شود.

همچنین امکانات محافظتی پرسنل و پزشکان باید کامل و بر اساس سطح تماس آنها با بیماران و تعریف شده باشد.

توصیه می‌شود بیماران از استان‌های با شیوع بالا به سایر استان‌ها ارجاع نشوند و درمان در محل انجام و از مشاوره‌های اینترنتی با افراد متبحر در درمان استفاده شود.

از همه بیماران باید تاریخچه علائم بیماری کووید- ۱۹ یا ابتلای به این بیماری سوال شود. بیمار با سوختگی و بیماری کووید-۱۹ به طور همزمان باید در بیمارستان قرنطینه و با رعایت پروتکل‌های تماس با این بیماران درمان شود.

کلمات کلیدی: کوید ۱۹، سوختگی، پاندمی

KeyWords: COVID-۱۹، Burns، Pandemic infectious disease

توصیه می‌شود همه بیماران بعد از ترخیص از بیمارستان به فرم تله مدیسین پیگیری شوند و در حد امکان فیزیوتراپی و کاردرمانی به آنها آموزش داده شود تا خودشان در منزل با نظارت اینترنتی کاردرمان یا فیزیوتراپ انجام بدهند و فقط بیمارانی مراجعه حضوری داشته باشند که قطعا لازم باشد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به اصل مقاله مراجعه کنید:

Burns، ۲۰۲۰ Jun;۴۶(۴):۷۴۹-۷۵۵.

Experience and suggestion of medical practices for burns during the outbreak of COVID-۱۹ Siyuan Ma ۱، Zhiqiang Yuan ۱، Yizhi Peng ۱، Jing Chen ۱، Haisheng Li ۱، Qizhi Luo ۱، Huapei Song ۱، Fei Xiang ۱، Jianglin Tan ۱، Junyi Zhou ۱، Li Ning ۱، Gaozhong Hu ۱، Gaoxing Luo ۲

• PMID: ۳۲۳۱۲۵۶۸

• PMCID: PMC۷۱۳۱۲۹۵

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: