روغن نارگیل و کمک به سوختگی

لینک اصل مقاله ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

محققان روغن نارگیل را به عنوان یک درمان طبیعی برای عفونت های باکتریایی مقاوم در برابر آنتی بیوتیک در سوختگی های شدید مورد مطالعه قراردادند و دریافتند که اسید لوریک موجود در این ماده می تواند موثر باشد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که روغن نارگیل می تواند به عنوان یک مکمل جایگزین طبیعی برای داروهای آنتی بیوتیکی استفاده شود. این ماده حاوی ۴۰ تا ۵۰ درصد اسید لوریک، یک ماده ضد میکروبی قوی است که در چربی ها و روغن های حیوانات و گیاهان یافت می شود. اسید لوریک که به عنوان چربی اولیه در نارگیل و مغز خرما شناخته می شود، می تواند به طور موثری عوامل بیماری زای مضر را از بین ببرد. در یک مطالعه آزمایشی در سال ۲۰۲۰، محققان دریافتند که اسید لوریک به جلوگیری از عفونت و بهبود زخم در بیماران دچار سوختگی شدید کمک می کند.

اسید لوریک به دلیل اثر آسپتیک و احیا بر روی بافت های آسیب دیده شیمیایی، می تواند یک اصلاح کننده امیدوار کننده در روند بهبود سوختگی باشد

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در ژورنال تحقیقات پوستی منتشر شد، محققان دریافتند که اسید لوریک در از بین بردن باکتری های آکنه موثرتر از بنزوئیل پراکسید است که یک داروی رایج آکنه است.

اسید لوریک به خودی خود قابل خوردن نیست، زیرا باعث تحریک می شود. به یاد داشته باشید که روغن نارگیل سرشار از چربی های اشباع است که می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد، پس برای حفظ سلامتی میانه روی را رعایت و یک رژیم متعادل را حفظ کنید.

میوه نارگیل، روغن نارگیل ، شیر نارگیل به میزان(۵۰%) بهترین منابع خوراکی لوریک اسید هستنداما تحقیقات نشان داده بعداز نارگیل ، شیر انسان (%۶.۲)و شیر بز(۳.۱%) ودر شیر گاو(۲.۹%) وجود دارد.

تحقیقات نشان داده استعمال خارجی موارد ذکر شده بالاخص روغن ها مانند روغن نارگیل،روغن لوندر و یا هر روغن خوراکی بر روی انواع سوختگی یا زخم هیچگونه تاثیر مثبتی نداشته و گاها موجب تشدید سوختگی نیز می شود.

کلمات کلیدی: سوختگی، روغن نارگیل، نارگیل، اسید لوریک

منابع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/۳۱۶۳۴۸۶۹/

https://www.healthline.com/health/home-remedies-for-burns#dont-use

http://www.chm.bris.ac.uk/motm/lauric-acid/laurich.htm

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: