مولفه های اجتماعی سلامت

لینک اصل مقاله ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

در ده سال اخیر به مولفه های اجتماعی سلامت توجه بیشتری شده است و همه گیری کرونا این موضوع را تشدید کرده است.

مولفه هایی مانند مسکن، تغذیه و حمل و نقل از این موارد هستند.

شواهد محکمی وجود دارد که ثبات مسکن، کیفیت و ایمنی آن و نیز مقرون به صرفه بودن همه بر پیامدهای سلامتی تأثیر می گذارد. حتی همسایه ها در سلامتی تاثیرگذار هستند. مسکن بر میزان بروز بیماری های روانی، تنفسی، عفونی، انواع تروما از جمله سوختگی و مسمومیت ها تاثیرگذار است. همچنین رشد و نمو کودکان و مراقبت سالمندان به مسکن وابسته است.

تغذیه بخش مهمی از سلامتی و رشد و نمو است. تغذیه بهتر با بهبود سلامت نوزاد، کودک و مادر، سیستم ایمنی قوی تر، بارداری و زایمان ایمن تر، کاهش خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر (مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی) و طول عمر مرتبط است. سوء تغذیه، به هر شکل ، تهدیدهای قابل توجهی برای سلامتی انسان به همراه دارد.

حمل و نقل سومین فاکتور اجتماعی مهم در سلامتی است. اینکه از دوچرخه استفاده می کنید یا مترو یا اتومبیل شخصی روی سلامتی شما تاثیر می گذارد. مدتی را که شما در اتومبیل می گذرانید با چاقی شما ارتباط دارد. مثلا هر روز یک ساعت در اتومبیل بودن شانس چاق شدن شما را ۶ درصد افزایش می دهد ولی هر روز یک ساعت پیاده روی کردن شانس چاق شدن شما را ۸ درصد کاهش می دهد. همچنین فاصله های رفت و آمدی بیست کیلومتر و بیشتر در روز شانس چاق بودن را افزایش و شانس داشتن فعالیت فیزیکی مناسب را کاهش می دهد. احتمال بیماری های تنفسی و واگیردار در محیط های پر ازدحام مانند مترو بیشتر است. تاثیرات آلودگی هوا و نیز تصادفات رانندگی در سلامتی واضح است.

در صورت بهتر شدن مولفه های اجتماعی سلامت میزان بیمار شدن، بستری در بیمارستان و هزینه های درمان کاهش می یابد.

زمان آن رسیده است که هم خود ما و هم دولت ها به این مولفه ها توجه کنند تا هم افراد سالمتری باشیم و هم هزینه های ما کاهش یابد.

کلمات کلیدی: مولفه های اجتماعی، سلامتی، مسکن، تغذیه، حمل و نقل

منابع:

Am J Public Health. ۲۰۰۲ May; ۹۲(۵): ۷۵۸–۷۶۸.

doi: ۱۰.۲۱۰۵/ajph.۹۲.۵.۷۵۸

JAMA Health Forum. ۲۰۲۱;۲(۹):e۲۱۳۶۳۹. doi:۱۰.۱۰۰۱/jamahealthforum.۲۰۲۱.۳۶۳۹

Housing And Health: An Overview Of The Literature,” Health Affairs Health Policy Brief, June ۷, ۲۰۱۸. DOI: ۱۰.۱۳۷۷/hpb۲۰۱۸۰۳۱۳.۳۹۶۵۷۷

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: