سریال انفجارهای گاز در اهواز ادامه دارد

حوادث ۱۲ دی ۱۳۹۹

این بار کیانپارس، ۱۲مصدوم و یک مفقودی

انفجارهای سریالی گاز شهری در اهواز تمامی ندارد و همچنان در این کلانشهر قربانی می‌گیرد. حوادثی که به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی این شهر، تاکنون بیش از ۴۴مصدوم و شش کشته برجای گذاشته است. در آخرین انفجار هم دیروز، ساختمان شش طبقه‌ای در محله کیانپارس تخریب شد؛ حادثه‌ای که ۱۲مصدوم و یک ناپدید همراه داشت.

حوالی ظهر۱۱دی‌ماه۱۳۹۹ اهالی خیابان ۱۵غربی فاز ۲کیانپارس اهواز با شنیدن صدای انفجاری مهیب از خانه‌های خود بیرون آمده و با ساختمان شش طبقه‌ای روبه‌رو شدند که طبقات پایین آن کامل تخریب شده و پنجره‌های طبقات بالایی پرت و وسط کوچه افتاده بود.

صدای ساکنان ساختمان که وحشت‌زده در خواست کمک داشتند از داخل شنیده می‌شد. چند نفر از اهالی برای کمک وارد ساختمان شدند و گروه دیگر در تماس با اورژانس و آتش‌نشانی درخواست کمک کرده، سعی کردند مسیر حرکت خودروهای امدادی را باز کنند.

اهالی، چند نفر از ساکنان ساختمان که دچار صدمات سطحی شده بودند را نجات و به بیرون انتقال دادند، اما بخشی از ساختمان آوار و افرادی زیر آن گرفتار شده بودند.

با حضور تیم‌های آتش‌نشانی اهواز و هلال‌احمر، اهالی از ساختمان خارج شده و جست‌وجو با سگ‌های زنده‌یاب آغاز شد. امدادگران تعدا دیگری از اهالی را از میان آوار خارج کردند و تحویل امدادگران اورژانس دادند.

یکی از امدادگرانی که در این عملیات حضور داشت به جام‌جم گفت: بیشترین تخریب در طبقه دوم رخ داده بود. علاوه بر این، دو طبقه دیگر هم کامل تخریب شده بودند. شدت انفجار به حدی بود که به طبقات دیگر این ساختمان خسارت جدی وارد کرده است.

وی ادامه داد: امدادگران در طبقه دوم در حال جست‌وجو بودند که صدای پسربچه‌ای را شنیدند که درخواست کمک می‌کرد. این کودک زیر آوار گرفتار شده بود. بلافاصله آواربرداری در محل را آغاز کردیم و این کودک را بیرون کشیدیم. بخشی از بدنش دچار سوختگی شده بود. بر اساس گفته ساکنان این طبقه، از سرنوشت پدر میانسال خانواده خبری نبود که جست‌وجو با کمک سگ‌های زنده‌یاب در داخل این طبقه ادامه دارد، اما تا الان که با شما صحبت می‌کنم اثری از او به دست نیامده است.

علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان در تشریح این عملیات گفت: بر اثر این انفجار به واحدهای جلویی ساختمان آسیب زیادی وارد شده بود و امدادگران با کمک تیم‌های آنست، به جست‌وجو در واحدها پرداختند.

وی با بیان این‌که ۱۲نفر در این حادثه مصدوم شدند، اظهار کرد: تعدادی از مصدومان به وسیله خودروهای شخصی و تعداد دیگری با آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان گلستان انتقال یافتند و براساس اطلاعات واصله از کادر درمان، حال پنج نفر از مصدومان وخیم گزارش شده است.

انفجارهای سریالی گاز شهری در شهر اهواز به حادثه‌ای تکراری تبدیل شده که علاوه بر خسارت‌های مالی گسترده، شش کشته و بیش از ۴۴ مصدوم برجای گذاشته است. در یکی از مهم‌ترین حوادث انفجار گاز در اهواز، ۲۰مهر۱۳۹۹ بر اثر انفجار گاز در بازاچه عامری اهواز یک خانه دو طبقه کاملا تخریب شد. در این حادثه پنج نفر جان باختند و ۹نفر دیگر مجروح شدند.

مدیرعامل آتش‌نشانی اهواز درباره آمار حوادث انفجار گاز در این شهر می‌گوید: سال گذشته در اهواز، ۹مورد انفجار رخ داد که در این زمینه کسی فوت نشده است، اما ۱۱ نفر مصدوم شده بودند که کارشناسان بیشترین علت این حوادث را انفجار گاز شهری، سیلندر و پیک‌نیک اعلام کردند. همچنین در سال جاری ۱۶انفجار با ۴۴مصدوم و شش‌فوتی داشتیم که بیشترین علل وقوع آن نشت گاز شهری، نشت گاز از اجاق، نشت گاز آبگرمکن و کپسول گاز اعلام شده است.

امید نادری، رئیس انجمن صنفی مهندسان گاز خوزستان درباره علت این انفجارها گفته است، در چند ماه اخیر تعداد انفجارها بسیار بوده است که این امر علت خاصی دارد و باید به دنبال اصلاح آن باشیم. بیش از ۹۰درصد ماجرای انفجار گازها به بی‌احتیاطی خود مردم برمی‌گردد؛ به طور مثال کار فروش اشتراک گاز که به مشتریان برون‌سپاری شده و در دفاتر پیشخوان انجام می‌شود، مقرر بود بروشوری آموزشی (در خصوص طول شیلنگ، دودکش، لوله‌ها و…) برای مطالعه در اختیار مردم قرار گیرد، ولی چند وقتی می‌شود این آموزش را انجام نمی‌دهند و ندیدم بروشوری توزیع شود. یکی دیگر از علت‌های بروز حوادث این است که دستگاه‌ها و تجهیزات گازسوز را به سرویس‌کارهای غیرکارشناس می‌دهیم که عملا افراد فاقد تجربه کاری هستند؛ مثلا اگر ترموستات آبگرمکن خراب شود، سرویس‌کار بی‌تجربه آن را یکسره می‌کند.


با ققنوس همراه شوید: