اطلاعات مفید: اشتغال پس از آسیب سوختگی

لینک اصل مقاله ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

بازگشت به کار میتواند یک فاز بسیار مهم در پروسه ریکاوری یا درمان شدن باشد که به شما کمک میکند که به زندگی روتین و عادیتان باز گردید.کار کردن نه تنها باعث میشود که شما درآمد و یک سری مزایای دیگر داشته باشید بلکه میتواند به شما یک هدفمندی و اعتماد به نفس در جهت در داشتن یک زندگی با کیفیت بالا بدهد که خیلی اهمیت دارد. بازگشت به کار حتی اگر شما در کار آسیب ندیده باشید میتواند با یک سری حس و حالات سردرگم و گیج کننده مانند اینکه شما هم هیجان زده اید و هم استرس دارید همراه باشد.

• ممکن است شما حس نکنید که فیزیکی و یا ذهنی آماده اید که برگردید سرکار و ویژگی های لازم را برای کار کردن به همان روال و ساعات قبلی را داشته باشید و ممکن است فکر کنید که نتوانید مانند قبل کارهایی که انرژی نیازمندند را بخوبی وقتی که آسیب ندیده بودید انجام دهید.

• اگر شما در محل کارتان آسیب دیده اید بازگشت به کار و مکانی که در آن آسیب دیده اید ممکن است به یک سری استرس ها و ترس ها که مرتبط است با آن آسیب ختم شود.

انسانها به این نتیجه رسیدند که کارکردن برایشان بسیار کمک کننده بوده است و به تدریج شروع به کار کردن کرده اند،حتی قبل از آنکه کاملا بهبود یافته باشند. و این بخاطر این موضوع هست که بازگشت به کار برای ما میتواند بصورت عاطفی و فیزیکی درمانگر و کمک کننده باشد (خاصیت درمانی داشته باشد).

خیلی منبع وجود دارد که شما میتوانید با کمک از آنها به کار خود بازگردید.برخی از این منابع طبق قانون کشور شما و اینکه آیا درکار مجروح شده اید یا خیرممکن است متفاوت باشند. دسترسی شما به این منابع بستگی دارد به شرایط خاص شما مانند شدت آسیب دیدگیتان و نوع کاری که انجام میدهید و یا چقدر انرژی نیاز دارد.

یادتان باشد که شما تنها نیستید.مهم این است که شما از مراکز سوختگی یا کارفرمای خود یا جمعیتی که به شما کمک میکند تا به این منابع دسترسی داشته باشید کمک بگیرید تا بتوانید مراحل بازگشت به کار را با موفقیت و بصورت مطمئن و امن انجام بدهید.

آیا آماده اید که به کار خود بازگردید؟

یک سری مسائل مهمی وجود دارند که شما میتوانید انجام دهید که به شما در پروسه باز گشت به کار کمک کند و آن را برای شما راحت تر میکند:

• حتما جایی که به شما خدمات درمانی میدهد را به صورت منظم ویزیت بکنید و حتما درمان خود را پیگیری کنید. موفق شدن برای بازگشت به کار نیازمند مشارکت فعال شما می باشد.

• با کسی که به شما خدمات درمانی ارائه میدهد (پزشکان خود)جهت بازگشت به کار صحبت کنید.او میتواند به شما کمک کند که توانایی های حال حاضر و محدودیت هایتان را ارزیابی کنید و یک جدول زمانبندی مناسبی برای بازگشت به کار را به شما بدهد.

• در طول دوره بهبودی خود ، زمانی را صرف تمرکز بر کارهایی کنید که از نظر احساسی و فیزیکی به چه چیزهایی نیاز دارید که بتوانید به کار خود بازگردید. این ممکن است اینها شامل انجام کارهایی در خانه باشد که به لحاظ فیزیکی شمارا تقویت کند ، یا شرکت کردن در برنامه های ورزشی باشد ، و یا اینکه پوشیدن کفشهای کار را در منزل و راه رفتن با آنها برای احساس راحتی در کفشها زیرا مدتی است که از آنها استفاده نکرده اید، به ویژه اگر دچار سوختگی در پا یا ساق پا شده اید.

• با شخصی بعد از آسیب دیدگی به کار بازگشته است ملاقات کنید و از راهنمایی ها و حمایت های او نیز استفاده کنید و این میتواند به شما کمک کند.

• یک شبکه حمایتی برای خودتان ایجاد کنید تا به شما در ایفای نقش مانند مصاحبه و آموزش کارفرمایان و همکاران کمک کند.

• این آمادگی همچنین نیازمند مشاوره برای کمک به شما در کنار آمدن و تحمل کردن با مسائل روانی و احساسی که ممکن است در اثرباز گشت به کار برای شما ایجاد شود.

• شما ممکن است از تغییر ظاهر خود به دلیل آسیب سوختگی ناراحت باشید ، به ویژه اگر سوختگی شما بسیار قابل مشاهده است مانند روی صورت یا دستان شما.

• ممکن است نیاز داشته باشید تا یاد بگیرید که چگونه یک سری از سوالات را مدیریت بکنید. سوالاتی که ممکن است همکاران یا کارفرمای شما در مورد آسیب ها و اینکه چگونه و چرا اتفاق افتاده است بپرسند ، یا حتی در مورد این موضوع که درهرصورت سوختگی و آسیب دیده گی باعث شده یک بخشی از ظاهر شما تغییر کند مانند رنگ پوست و یا یک سری اسکارها را روی بدن ،دست یا صورت شما بگذارد.

• اگر شما در محیط کار دچار آسیب دیده گی شده اید درمانهای اختلالهای پس از سانحه(PTSD) و علائم آن بسیار اهمیت دارد. این درمان باید برای آماده کردن شما جهت بازگشت به آن محلی که این اتفاق برای شما افتاده است متمرکز باشد. این شامل انجام دادن فعالیت های کاری و چیزهایی که ممکن است برای شما یاداور اتفاقهایی که افتاده است باشند. همچنین شامل همکاران شما می شود که در زمان اتفاق این حادثه در آن مکان بوده اند .این درمانها ممکن است مدیریت نمودن کابوس ها و فلاش بک ها و یا حتی علائم دیگر اختلال پس از سانحه (PTSD) را شامل شود.

• برخی از افراد تماس با برخی از همکارانی را که مشتاقانه منتظر همکاری مجدد با آنها هستند را مفید دانسته اند.

• با کارفرما در ارتباط بمانید و علاقه خود را برای بازگشت به کار دائما ابراز نمایید. کارفرما را پروسه درمان مطلع بفرمایید واز بودن شغلتان برای خودتان پس از بازگشت به کار اطمینان حاصل بفرمایید.

• از افرادی که به شما خدمات درمانی ارائه میدهند تقاضا کنید که به صورت واضح و مشخصش محدودیتهای شما را ارزیابی نماید و به شما یک چهاچوب زمانی به شما برای زمانیکه به کار بازمیگردید بدهد.

• از او(کسی که خدمات درمانی ارائه میدهد) بخواهید که یک یادداشت برای کارفرمای شما با یک بازه زمانی و لیستی از پشتیبانی و امکانت مورد نیاز شما (محل اقامت محل کار) بنویسد.ممکن است لازم باشد تا کارفرمای شما در صورت تمایل بتواند متناسب با آن برنامه ریزی کند.

• اگر قادر نیستید به کار روزانه و عادی خود بازگردید با کار فرما درمورد کارهایی که میتوانید در طی دوران بازتوانی انجام دهید صحبت نمایید.

برنامه های شرایط کاری

اگر تیم پزشکی شما تایید نماید که شما شرایط بازگشت به کار را دارید اما این احساس رو دارید که به لحاظ جسمانی شرایط لازم جهت ادامه کار را ندارید میتوانید در برنامه های بازگشت به کار شرکت نموده تا بتدریج انرژی و قوای جسمانی شما برای بازگشت به کار را ایجاد می نماید و شما را جهت انجام بعضی از تمرین ها تشویق می نماید. اگر آسیب دیدگی شما در محیط کاری اتفاق افتاده است ممکن است شما را به شرکت در برنامه های آمادگی برای بازگشت به کار ارجاع بدهند.اینها برنامه های خاصی هستند که توسط متخصصین کاردرمانی و فیزیوتراپی معمولا برگزار می شوند وهدفشان تقویت توانایی شما برای انجام فعالیتهای بدنی شما میباشد. یک سری گزینه هایی برای تقویت توانایی و تحمل شرایط کاری و انجام دادن کارها با کسانیکه خدمات درمانی به شما ارائه می دهند وجود دارند. در این زمینه صحبت نمایید زیرا در هر شیوه ایی که برای آمادگی شما استفاده می کنند معایب و مزایایی وجود دارد.

تغییرات کاری که به شما کمک میکنند که به کار خود بازگردید

تیم درمانی شما ممکن است از کارفرمای شما درمورد وظایف شغلی شما در زمانیکه آماده بازگشت به کار هستید جویا شود. وظایف شغلی معمولا توسط منابع انسانی هر سازمانی که در آن کار میکنید ارائه می گردند. وظایف شغلی شما به تیم درمانی شما کمک میکند که تایید کنند که آیا شما توانایی فیزیکی در جهت انجام آن کار و یا مسئولیت را دارید یا خیر، یا اینکه ممکن است نیازمند یک سری تغییرات در محیط کاری باشید تا بتوانید به کار خود بازگردید. خوب است که از کارفرمای خود بخواهید تا به شما برای بازگشت به کار کمک کند. بخش منابع انسانی محل کار شما مکان مناسبی برای شروع گفتگو در مورد این مسائل میباشد اینکه چه چیزها و تغییراتی لازم است تا انجام گیرد.خواه شما در محیط کار سوخته اید یا خیر،کارفرما طبق قانون موظف هستند تا جایی که تجارت خودش آسیب نمیبیند و دچار سختی نمی شود امکاناتی که شما برای بازگشت به کار نیاز داردید را برایتان فراهم آورد.

• طبق قانون این وظیفه شما هست که درخواست فراهم آمدن این امکانات را بدهید تا برایتان فراهم شود.

• باید آماده باشید تا از خودتان حمایت کنید و یا کسی را بیابید تا از شما حمایت کند زیرا ممکن است که کارفرمای شما با قوانین و قوانینی که مستلزم تسهیلات شغلی است آشنا نباشد.

• کادر پزشکی شما می تواند شما را در کارهای اداری که انجام میدهید برای رسیدن به امکانات کاری که لازم دارید راهنمایی و حمایت کند.

• شما حق دارید از انجام وظیفه ای که ناقض محدودیتهای اعلام شده توسط پزشک است، خودداری کنید.

• در صورتی که بیمه تامین اجتماعی یا بیمه حوادث هستید و شدت صدمه شدید و باعث از کارافتادگی یا نقص عضو شما شده است می توانید از طریق تعیین درصد از کار افتادگی توسط متخصصین طب کار و نیز کمیسیون های سازمان تامین اجتماعی نسبت به دریافت خسارت یا دریافت از کارافتادگی اقدام نمایید.

امکانات معمولی محل کار شامل:

• برنامه کاری اصلاح شده (۴ ساعت در روز در ابتدا ، با افزایش تدریجی به تمام وقت). • کار در محیطی تمیز و خشک • محدودیت در مقدار و میزانی که شما میتوانید بلند کنید. • اعمال محدودیت درقرار نگرفتن درمعرض دمای شدید(اجتناب از گرمای شدید یا دوره های طولانی سرما) • تایم کاری شما باید تغییر بکند تا این اجازه که اگر شما فیزیوتراپی سرپایی و یا نوبت ویزیت داشته باشید را به شما بدهد. • سخت افزار و نرم افزار های لازم برای کسی که یک مقدار محدودیت حرکتی دارند و یا دست ندارد ویا دست کارکرد لازم را ندارد بتواند از آنها برای کامپیوتر استفاده کند. • وسایلی که متناسب با نیاز شما هستند تا به شما کمک کنند تا عملکرد بهتری در وظایف شغلیتان داشته باشید. • در نظر داشته باشید که اولین روز کاری خود را در میانه هفته قرار دهید نه ابتدای هفته. زیرا از میانه هفته که شروع میکنید هفته کاریتان کوتاهترمیشود و باعث میشود خیلی انرژی از دست ندهید و خسته نشوید.

این امکانات باعث میشود که از سختی بازگشت شما به محیط کارتان کاسته شود و در طولانی مدت این امکان را به شما میدهد مجدد که در کارتان موفق باشد. زمانی که به منزل بازمیگردید شما نیاز به زمان استراحت بیشتری نیاز دارید(برای مثال اگر در گذشته ۱ساعت استراحت میکردید اکنون ۴ساعت نیاز دارید).صحبت کردن با همکاران و یا کارفرمای خود و آموزش دادن به آنها در مورد آسیب های سوختگی میتواند به درک بهتر آنها از نیازهای شما و یا توقعاتی که ممکن است از شما داشته باشند در مورد عملکردتون کمک کند.

آسیب دیدگی در محیط کار

اگر شما در محیط کار دچار آسیب دیدگی شده اید احتمال اینکه با بیمه هزینه های شما محاسبه گردد بسیار بالا است. شحصی که کارهای شما را انجام میدهد موظف است پیگیری کند و مطمئن شود که شما از مزایا و پاداش و.... که قانونا حق شماست بهرمند میشوید به دلیل اینکه شما در محیط کار آسیب دیده اید.کسی که کارهای شما را پیگیری میکند میتواند میتوانند کمکتان کند تا حتما درمانهایی که نیاز دارید را دریافت کنید و بازگشت شما به محیط کارتان را تسهیل کند. این شخص همچنین میتواند به شما کمک کند که در پروسه گرفتن مزایا و یا بیمه درمانی بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید زیرا این پروسه خیلی پیچیده ایی می باشد. همچنین دانستن حق و حقوقتان بسیار اهمیت دارد زیرا باید بتوانید از خودتان دفاع کنید. شخصی که کارهای شما را پیگیری میکند ممکن است تمام اطلاعاتی لازمی که شما در مورد بسته حمایتی تان نیاز دارید را به شما ارائه ندهد مانند زمانی که شما وقت دکتر دارید و باید هزینه ایاب و ذهاب و یا پول بنزین باید به شما پرداخت شود که در بعضی از بسته های حمایتی همچنین قانونی وجود دارد.

یک سری از کارها وجود دارند که با انجام دادن آنها این پروسه راحت تر و روانتر صورت گیرد:

• از نگهداری تمامی نامه های اداری و..... اطمینان حاصل نمایید. • خیلی مهم است که شماره پرونده خود را داشته باشید و حتما با شخصی که پروندتون رو پیگیری می کند در مورد درمان و بازگشت به کارتان در ارتباط باشید. • همیشه وقتهای پزشکی تان را نگهدارید و از آنها استفاده کنید تا مطمئن باشید که پروندتون باز بماند. • برای اینکه پرونده شما قبل از بازگشت به کار بسته نشود بایداز کسی که خدمات درمانی به شما ارائه میدهد تقاضا کنید که تمام نامه ها و.... را برایتان ارسال نمایید. • شما از طرف سازمان یا کسی که که کارهای بیمه ایی شما را انجام میدهد نباید هیچ گونه از حالت برقراری ارتباط آنها را مانند ایمیل و یا تماس تلفنی نادیده بگیرید. بعضی از این ارتباط برقرار کردنها و یا صحبت کردنها ممکن است از شما بخواهند که کاری را انجام دهید. • از داشتن اسم و ادرس کسی که خدمات درمانی به شما می دهد از طریق شخصی که کارهای شما را پیگیری میکند اطمینان حاصل کنید زیرا ارتباط درست بین کسی که خدمات درمانی ارائه میدهد و شما و کسی که کارهای پروند تان را انجام میدهد خیلی اهمیت دارد برای اینکه شما قانونی به مزایایی که برایتان در نظر گرفته شده برسید.

ارزیابی مستقل پزشکی

کسی که کارهای شما را پیگیری می کند و یا کسی که به شما خدمات درمانی رائه می دهد ممکن است درخواست ارزیابی مستقل پزشکی بدهند. اینها زمانی انجام میشوند که کسانی که خدمات درمانی به شما ارائه میدهند احساس کنند که شما به اندازه کافی بهبود پیدا کرده اید. در صورت دریافت ارزیابی مستقل پزشکی شما به یک ارائه دهنده خدمات درمانی خارجی ارجاع داده خواهید شد که به طور مستقل ارزیابی شوید که اگر شرایط شما پایدار است و هیچ درمان دیگری نیاز نیست. در این صورت, در خواست شما آماده بسته شدن است.

مقرری معلولیتهای دائمی و جزئی

اگر جراحت شما باعث از دست دادن دائمی عملکرد جسمی یا شناختی یا بیماری روانی مزمن شود ، چیزی به نام دیه معلولیت های دائمی و جزئی دریافت خواهید کرد". هر مقرری که برای معلولیت در یافت میکنید براساس میزان نقص جسمی یا روانی شما در انجام فعالیتهای روزمره است ،نه براساس اینکه آیا میتوانید کار کنید یا خیر.

توانبخشی حرفه ایی

این که آیا در محل کار مجروح شده اید یا خیر ،شما ممکن است به توانبخشی حرفه ای نیاز داشته باشید تا به شما در بازگشت به کار کمک کند. توانبخشی حرفه ای در ایران شامل متخصصین طب فیزیکی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، روانشناس و روانپزشک و مددکار اجتماعی هستند.

توانبخشی حرفه ایی چگونه عمل میکند؟

اگر تحت شرایط توانبخشی سرپایی درمان می شوید ، توانبخشی حرفه ای معمولاً از اولین روز پذیرش شروع می شود و بعد از ترخیص ادامه می یابد ، زیرا تیم توانبخشی و مشاور همچنان وضعیت شغلی شما را دنبال می کنند و در صورت لزوم کمک می کنند. توانبخشی حرفه ای همچنین می تواند در هر زمانی که یک فرد دارای معلولیت برای یافتن شغل به کمک نیاز دارد انجام شود. اگر جراحت ناشی از سوختگی باعث می شود که کار یا نگه داشتن شغل برای شما مشکل شود ، ممکن است سعی کنید از یک مشاور توانبخشی حرفه ای کمک بگیرید.

مشاور توانبخشی حرفه ای شما ممکن است پشتیبانی زیر را برای یافتن شغل به شما ارائه دهد:

• ارزیابی مهارت ها ، محدودیت ها ، نیازهای سلامتی ، سابقه کار و تحصیل ، علایق و حتی سبک شخصیت. • کمک به شما در تدوین برنامه ای که شامل اهداف خاص مربوط به اشتغال و نحوه دستیابی به آنها باشد. • یک موقعیت کاری "آزمایشی" را برای یک کارفرمای بالقوه برای مدت زمان مشخص تنظیم کنید تا ببینید آیا قادر به انجام این کار هستید ، آیا کار را دوست دارید و چه وسایل راحتی ممکن است نیاز داشته باشید. • به شما کمک می کند تعیین کنید که آیا شغل بالقوه ای برای شما مناسب خواهد بود یا خیر. او می تواند تجزیه و تحلیل شغل را برای تعیین انواع واقعی کارهای انجام شده در آن شغل خاص ، شناختی (ذهنی یا تفکری) ، خواسته های اجتماعی و جسمی شغل و نیازهایی برای راحتی.

چگونه میتوانید یک مشاور توانبخشی حرفه ایی پیدا کنید

• برای پیدا کردن مشاورین توانبخشی می توانید از انجمن ققنوس کمک بگیرید.

ناتوانی طولانی مدت

با توجه به شدت آسیب برخی افراد ممکن است نتوانند به هر نوع شغلی بازگردند.اگر فردی نتواند در سطح فعالیتهای قابل توجه سودآور هرنوع کاری انجام دهد و انتظار میرود این معلولیت حداقل یک سال طول بکشد این فرد واجد شرایط دریافت و پرداخت معلولیت از سازمان تامین اجتماعی است.

در اینگونه موارد شما از طریق کمیسیون های تامین اجتماعی اقدام به درخواست از کارافتادگی می نمایید. پرونده پزشکی و گواهی های پزشک معتاج و متخصصین طب کار برای این پروسه لازم هستند. اگر بعید به نظر می رسد که ظرف یک سال به محل کار خود بازگردید ، ما توصیه کردیم که در اسرع وقت برای دریافت مزایای ازکارافتادگی اقدام نمایید.

قانون از شما حمایت میکند

قانون افراد دارای معلولیت، کارفرمایان را از تبعیض علیه افراد واجد شرایط معلول که قادر به انجام وظایف اساسی شغل با یا بدون محل اقامت هستند ، منع می کند.برای محافظت تحت این قانون ، باید دارای معلولیتی باشید که فعالیتهای عمده زندگی تان را محدود می کند.

• کارفرما باید برای معلولیت شما "یک راحتی منطقی" ایجاد کند اگر مشكل بي موردي را بر تجارت وی تحميل نكند. • این که آیا یک محل اقامت به عنوان یک مشکل در نظر گرفته می شود بستگی به اندازه کسب و کار ، منابع مالی ، ماهیت عملیات و عوامل دیگر دارد. • هنگامی که برای کار درخواست می کنید ، کارفرما نمی تواند از شما در مورد وجود ، ماهیت یا شدت معلولیت شما سوال کند ، اما می تواند از شما در مورد توانایی شما در انجام برخی وظایف شغلی بپرسد ، اگرچه برخی از عناصر ناتوانی شما ممکن است برای دیگران قابل مشاهده باشد. • یک کارفرما می تواند از شما بخواهد یک معاینه پزشکی را پس از ارائه پیشنهاد مشروط برای استخدام و در صورتی که مربوط به شغل است و مورد نیاز همه کارکنان مشاغل مشابه است ، بگذرانید.

سلب مسئولیت: این اطلاعات جایگزین توصیه های یک متخصص پزشکی نمی شود. شما باید در مورد نگرانی ها یا درمان خاص پزشکی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین برای آگاهی از حق و حقوق و مزایای خود با وکیل های صاحب نظر در این زمینه مشورت نمایید.

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: