تعاملات اجتماعی بعد از آسیب سوختگی

لینک اصل مقاله ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

ایجاد تغییراتی در ظاهر برخی از آسیب دیدگان سوختگی، پس از ترک بیمارستان و حضور در جامعه باغث ایجاد ایجاد نگرانی در آنها از واکنش و برخورد افراد خواهد شد.

درک چالش های بیماران سوختگی با تعاملات اجتماعی :

برخی از چالش های اجتماعی آسیب دیدگان پس از برخورداری از سلامت در رویارویی با جامعه ،عبارتند از

• خیره شدن، نگاه های مکرر و طولانی افراد عادی جامعه

• سوالات آزار دهنده درباره چگونگی آسیب های وارده از سوختگی

• زورگویی، قدرت نمایی و تمسخر

اگر سوختگی در ظاهر شما نمایان و یا وسیع می باشد در انجام فعالیت های روزمره مانند خرید، سوار شدن به اتوبوس یا جابجایی با مترو احتمال رویارویی با خیره شدن و کنجکاوی مردم ممکن می باشد. حتی اگر ناحیه ی سوختگی شما پنهان و یا با وسعت کمتری باشد ممکن است این نگرانی از واکنش افراد در زمانی که بدن شما عریان است و ناحیه سوختگی در معرض دید قرار می گیرد همچنان وجود داشته باشد.

واکنش افراد جامعه، می تواند در آسیب دیدگان سوختگی، احساس اعتماد به نفس در هنگام تعاملات اجتماعی را دشوارنماید.

افراد جامعه ممکن است به صورت کلامی و با کلمات یا به صورت غیر کلامی از طرق زبان بدن یا حرکات، عکس العمل نشان دهند.

برخی از آسیب دیدگان سوختگی از واکنش های دیگران ناراحت نمی شوند اما به هر حال یادگیری مهارت هایی برای رویارویی با این چالش ها مفید می باشند.

آیا گاهی اوقات در شرایط و محیط های اجتماعی احساس ناراحتی می کنید؟

برخی از آسیب دیدگان سوختگی ممکن است از حضور در موقعیت های اجتماعی اجتناب کنند چرا که از بروز واکنش افراد جامعه نسبت به ظاهر خودمی هراسند. سایر آسیب دیدگان سوختگی ممکن است :

• هنگام ملاقات با افراد جدید یا رویایی با افراد غریبه عصبی یا مضطرب شوند.

• احساس انزوا و تنهایی کنند ؛

احساس ناراحتی های عاطفی مانند افسردگی نمایند

کمک کردن به بهبود تعاملات اجتماعی :

اگر در موقعیت ها و شرایط اجتماعی اضطراب دارید یا در معرض تهدید هستید ، می توانید مهارت هایی را بیاموزید که به شما کمک می کند کنترل و اعتماد به نفس خود را به دست آورید. برخی از روشهای کمک کننده عبارتند از :

• اعضای تیم سوختگی می توانند با شما صحبت کنند و روشهایی برای کمک به شما ارائه دهند.

این افراد در خصوص معضلات ناشی از آسیب های سوختگی و از استراتژی هایی که می توانید هنگام ملاقات با افراد جدید یا ورود به موقعیت جدید اجتماعی عمومی ، شغلی ، مدرسه و ...استفاده نمایید، راارائه می دهند.

• انجمن ققنوس برای آسیب دیدگان سوختگی دارای یک برنامه حمایتی شامل به اشتراک گذاری تجربه بازماندگان سوختگی و نیز مشاوره روانشناسان انجمن را دارد. برای اطلاع بیشتر می توانید با انجمن ققنوس تماس بگیرید.

این برنامه علاوه بر آشنایی گروههای همسان آسیب دیده،به اشتراک گذاری تجربیات آسیب های ناشی از سوختگی و اعضای خانواده آنهاپرداخته و به روشهای حمایتی موجود در راستای کمک به این عزیزان می پردازد. انجمن ققنوس همچنین برنامه هایی با هدف یادگیری روش هایی فراتر از راه هایی برای زنده ماندن به منظوررشد و ارتقاء کیفیت زندگی پس از سوختگی ارائه می دهد. این برنامه به آموزش استراتژی هایی می پردازد که به شما کمک می کند خود کنترلی خود را افزایش دهید ، و احساس راحتی و اعتمادبه نفس بیشتری داشته باشید.

هنگام تعامل با افراد پس از آسیب های ناشی از سوختگی، استرس نداشته باشید. در اینجا به چند استراتژی که می توانید در این موقعیت ها از آنها استفاده کنید اشاره شده است:

هنگام ملاقات با افراد جدید یا ورود به موقعیت های جدید اجتماعی، کاری، مدرسه یا اماکن عمومی طی تعاملات اجتماعی، مثبت اندیش باشید و از زبان بدن مناسب Body language برای تقویت اعتماد به نفس کمک بگیرید.

استراتژی "STEPS" ممکن است به شما کمک کند در هنگام مواجهه با اجتماع، کار و مدرسه قدیمی یا جدید احساس اعتماد به نفس بیشتری کنید. این کلمه مخفف صحبت با خودSelf-talk، تن صداTone of Voice، تماس چشمی Eye contact، وضعیت فیزیکی Posture، و لبختد Smile می باشد. این موقعیت ها توسط Barbara Kammerer Quayle، یک آسیب دیده ی سوختگی ارائه داده شده است: :

صحبت با خود - آنچه که شما باید به خودتان بگویید و به آن اعتقاد داشته باشید: به عنوان مثال: من خودم را همانطور که هستم دوست دارم و می پذیرم من همینطور هستم و به طور دیگری خود را تصور نمی کنم من به راحتی با مردم ملاقات می کنم و با آنها احساس راحتیمی نمایم و من می توانم این کار ها را انجام دهم.

تن صدا - از لحن دوستانه ، گرم و مشتاقانه استفاده کنید. تماس چشمی - حتی در چند ثانیه به چشم افراد نگاه کنید وتماس چشمی برقرارنمایید.

وضعيت فیزیکی – وضعيت فیزیکی مطمئني قرار بگیرید، سر خود را بالا نگه دارید ، قفسه سینه خود را جلو داده و شانه ها را عقب نگه دارید.

لبخند بزنید - یک لبخند باعث می شود با اعتماد به نفس و پذیرا به نظر برسید.

راه هایی که می توانید وقتی دیگران به شما واکنش نشان می دهند پاسخ دهید :

اگر کسی به شما خیره شد :

افرادی که معمولا به جایی یا کسی خیره می شوند غالباً افرادی کنجکاو هستند زیرا کمتر کسی را دیده اند که دچار سوختگی شده باشد. معمولاً منظور بی ادبی و بی احترامی ندارند به آنها نگاه کنید و لبخند بزنید و بگویید "سلام" یا "سلام ، حالت چطور است؟" معمولاً خیره شدن متوقف می شود.همیشه از STEPS خود استفاده کنید تا مطمئن و راحت به نظر برسید.

اگر کسی از شما علت وقوع سوختگی تان را پرسید :

وقتی غریبه ها در مورد آسیب سوختگی شما سوال می کنند، به یاد داشته باشید که کنترل ارتباط را در دست دارید. می توانید به دلخواه خود اطلاعات کم یا زیادی در اختیار آنها قرار دهید. میتوانید کل داستان را بازگو کنید و یا تجربه آسیب دیدگی خود را با آنها درمیان بگذارید شما اجباری به پاسخ دادن به غریبه ها ندارید.

پاسخ های خود را تمرین کنید این امر مستلزم نوشتن و سپس گفتن سه جمله کوتاه در مورد آسیب و سپس لبخند زدن است آن هم به شخصی که از شما می پرسد و یا با آن هم مسیر شده اید. برای مثال:

من در آتش سوزی خانگی دچار سوختگی شدم.

من در حال حاضر بهتر هستم، یا در حال بهبود هستم.

از نگرانی شما متشکریم، یا از پرسش شما متشکرم.

سه جمله ای را بنویسید و تمرین کنید که برای شما مناسب تر است و به هنگام پرسیدن سوالات از این ابزارها استفاده کنید.

• به شیوه ای مثبت پاسخ دهید.

• اگر نمی خواهید به صحبت در مورد سوختگی خود ادامه دهید، موضوع را تغییر دهید.

• در مواقع مناسب از طنز برای روشن کردن ماجرایتان استفاده کنید. اگر کسی شما را مسخره کرد :

صاف بایستید و سر خود را بالا بگیرید.

به آرامی تا ۱۰ بشمارید و آرام باشید.

شانه های خود را بالا بیاندازید، بی حوصله رفتار کنید، لبخند بزنید و راه بروید.

• به سرعت به او بگویید: من تعجب می کنم چرا شما چنین چیزی را می گویید؟ یا شما فردی غیرقابل اعتماد به نظر می رسید. افراد دیگری را انتخاب کنید. شانه های خود را بالا انداخته و از وی فاصله بگیرید.

آموزش مهارت های اجتماعی :

برنامه های آموزشی مهارت های تعامل اجتماعی نیز ممکن است به بهبود ارتباطات اجتماعی شما کمک کند.

• پس از خروج از بیمارستان برای پذیرش موقعیت جدید و شرایط اجتماعی ناشی از آن آماده شوید.

به دنبال درک آنچه در تعاملات اجتماعی می گذرد باشید.

روشهای موثر برای مدیریت تعاملات اجتماعی را تمرین کنید.

دو برنامه آموزش مهارت های ارتباط متقابل اجتماعی می تواند مفید واقع شود.

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: