آلوئه‌ورا و التیام زخم‌های سوختگی

لینک اصل مقاله ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

سوختگی، یکی از شایع‌ترین و پرهزینه‌ترین آسیب‌ها در جهان است و عوارض زیادی دارد. از مهم‌ترین عوارض آن عدم التیام، درد و خارش است. معمولا کنترل نکردن این عوارض باعث افزایش نارضایتی بیماران و کاهش کیفیت زندگی آنها می‌شود. روش‌های متنوعی برای کنترل این عوارض وجود دارد. ژل گیاهی آلوئه‌ورا به علت داشتن مواد مختلف دارای خاصیت ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی، ضدعفونی‌کننده و ضدمیکروبی مهمی است.

نتایج حاصل از مطالعات، نشان‌دهنده تاثیر بهتر آلوئه‌ورا بر التیام، کاهش درد و خارش در زخم‌های سوختگی درجه یک و دو است. بنابراین می‌توان از ژل آلوئه‌ورا به عنوان یک ماده موثر بدون عارضه جانبی بر تسریع التیام، کاهش درد و خارش بیماران دارای سوختگی بهره برد.

بررسی‌ها نشان داده آلوئه‌ورا در پیشگیری از زخم پوستی و درمان زخم سوختگی موثر است. در این مطالعات، اثر آلوئه‌ورا از پماد سیلورو پانسمان گاز وازلین و کرم سولفادیازین بیشتر بوده و باعث کاهش زمان بهبود، عفونت نکردن محل زخم، عدم بروز قرمزی و خارش شده است. در این مطالعات، استفاده از آلوئه‌ورا را در زخم‌های درجه یک و دو موثرتر از سایر درجه‌های زخم سوختگی دانسته و به این نتیجه دست یافته‌اند که آلوئه‌ورا باعث کوتاهی زمان بهبود زخم سوختگی درجه یک و دو به ۹ روز شده است.

با توجه به خواص آلوئه‌ورا و ترکیبات آن، این گیاه در کیفیت و سرعت بهبود زخم نسبت به درمان رایج بسیار موثرتر و کم‌هزینه‌تر است و از آنجا که احیای طب سنتی حائز اهمیت است و کم عارضه بودن این دارو طی سالیان متمادی اثبات شده و در مجموع به نظر می‌رسد جایگزینی این روش به جای روش‌های رایج و با استفاده از آن به عنوان درمان مکمل سوختگی باعث ارتقای بهبود زخم‌ها و سطح سلامت جامعه می‌شود.

کلمات کلیدی: سوختگی، آلوئه‌ورا، ترمیم، زخم

منابع:

https://civilica.com/doc/۹۲۱۱۸۴/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/۷۵۶۱۵۶۲

گردآورنده: فاطمه علی‌محمدی

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: