ارتباط شدت سوختگی با نارضایتی از تصویر بدن، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه

لینک اصل مقاله ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

تصویر بدن یا Body Image چیست؟ تصویر بدن، افکار، احساسات و درک فرد از زیبایی‌شناسی یا جذابیت بدن خود است. تصویر بدن یعنی یک فرد چقدر خود را جذاب و مردم‌پسند می بیند. تصویر بدن فقط به آن چیزی که در آیینه می بینیم، وابسته نیست؛ بلکه به اعتقادات، باورها، تجربیات و عرف نیز وابسته است. جامعه، رسانه، فضای مجازی و فرهنگ در شکل گرفتن تصویر بدن نقش دارند. تصویر بدن یا مثبت است یا منفی.

افراد سوخته معمولا به دنبال سوختگی، دچار نارضایتی از تصویر بدن خود می‌شوند. هر چقدر سوختگی شدیدتر باشد به علت اسکار و گوشت‌های اضافه و نیز چسبندگی و تغییر فرم‌ها، فاصله فرد از تصویر بدن طبیعی خود بیشتر شده و احساس نارضایتی بیشتری خواهد داشت. این موضوع در سوختگی دست و صورت شدیدتر است.

نتایج مطالعات نشان داده‌اند وقتی درصد بیشتری از بدن می‌سوزد، تصویر بدن بیشتر به هم می‌ریزد. هر چقدر میزان نارضایتی فرد از تصویر بدن خود بیشتر باشد، احتمال افسردگی و نیز اختلال استرس پس از سانحه ( Post-Traumatic Stress Disorder ) یا به اختصار PTSD بیشتر است.

به همین دلیل در حمایت روانی این بیماران باید به قبول کردن تصویر جدید توسط فرد سوخته و کنار آمدن با آن کمک کرد تا اختلالات روانی کمتری به وجود آید.

کلمات کلیدی: سوختگی، تصویر بدن، نارضایتی از تصویر بدن، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و اختلال روانی

برای اطلاعات بیشتر می توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:

Burns, ۲۰۲۰ Dec ۲۹;S۰۳۰۵-۴۱۷۹(۲۰)۳۰۶۴۳-۴.

Burn severity and long-term psychosocial adjustment after burn injury: The mediating role of body image dissatisfaction

Yu-Kai Huang ۱, Yi-Jen Su ۲

PMID: ۳۳۴۱۳۹۱۷

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: