از پوست خود در مقابل آفتاب‌سوختگی مراقبت کنید

لینک اصل مقاله ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

بیشتر مردم به آفتاب‌سوختگی اهمیت نمی‌دهند و با پماد و کرم‌های مختلف در منزل آن را برطرف می‌کنند.

اشعه ماورای بنفش یا همان UV، عامل آفتاب‌سوختگی است و به پوست صدمه می‌زند و باعث سرطان‌های پوست به‌خصوص ملانوم می‌شود.

از آنجا که پوست کودکان و سالمندان نازک‌تر و حساس‌تر است، به مراقبت بیشتری نیاز دارند. استرالیا و نیوزیلند بیشترین میزان بروز ملانوم در جهان را دارند؛ حدود ۵۰ نفر در۱۰۰هزار نفر جمعیت در سال.

گاهی آفتاب‌سوختگی آنقدر شدید است که بیمار باید در بیمارستان بستری شود. در یک مطالعه ۱۰ساله در استرالیا و نیوزیلند از ۲۹۳۸۲ بیمار با سوختگی که در مراکز سوختگی بستری شده بودند ۱۶۷نفر (۶/۰درصد) ناشی از آفتاب‌سوختگی بوده است، آن هم هنگام ورزش در فضای آزاد یا خوابیدن درآفتاب. ۲۰درصد این بیماران به جراحی نیاز پیدا کرده‌اند و ۴درصد در بخش ویژه سوختگی بستری شده‌اند. پیشگیری از آفتاب‌سوختگی شامل موارد زیر است:

در سایه بمانید: سایه یک درخت، دیوار یا چتر هم کفایت می‌کند.

لباسی بپوشید که بدن شما را بپوشاند: لباس‌های تیره از پوست بهترمحافظت می‌کنند. لباس مرطوب، نصف لباس خشک محافظت می‌دهد. هر چه الیاف لباس متراکم‌تر باشد، محافظت بهتر است.

از کلاه استفاده کنید: کلاهی بپوشید که دورتادور آن لبه داشته باشد. کلاه‌های حصیری سوراخ‌دار مناسب نیستند. کلاه از جنس برزنت یا پارچه ضخیم با رنگ تیره باشد، بهتر است.

عینک آفتابی بزنید: با این‌کار احتمال مبتلا شدن به آب مروارید یا کاتاراکت کاهش می‌یابد و از پوست حساس و نازک دور چشم شما محافظت می‌شود.

از کرم‌های ضدآفتاب با SPF بیش از ۱۵ استفاده کنید: اگر ماندن شما در آفتاب طولانی است، هر دو ساعت آن را تجدید کنید. باید یک لایه ضخیم از آن را روی پوست بمالید و گوش‌ها و پشت گردن خود را هم ضدآفتاب بزنید. حتی اگر در سایه هم می‌مانید استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید، چون اشعه ماورای بنفش در سایه هم وجود دارد، ولی شدت آن کمتر است. اگر صورت خود را شستید یا عرق کردید باید ضدآفتاب خود را تکرار کنید. ضدآفتاب برای کودکان زیر شش ماه توصیه نمی‌شود و باید با لباس از آنها محافظت کرد.

این مطلب از منابع زیر تهیه شده است. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه کنید.

Center for Disease control and prevention(CDC)، Cancer، skin Cancer، Sun Safety

Research Letter

May ۱۲، ۲۰۲۱، Sunburn Injuries Admitted to Burn Services in Australia and New Zealand

Siobhan Connolly et al

JAMA Dermatol. Published online May ۱۲، ۲۰۲۱. doi:۱۰.۱۰۰۱/jamadermatol.۲۰۲۱.۱۱۱۰

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: