سوختگی و درد مزمن: فقط مسکن تجویز نکنید

لینک اصل مقاله ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

درد، شایع‌ترین علت مراجعه انسان‌ها به پزشک و سیستم‌های درمانی و نیز اصلی‌ترین علت از کارافتادگی است. درد مزمن یعنی دردی که بیش از سه ماه طول بکشد که ۳۰درصد مردم جهان را گرفتار کرده است و علاوه بر فرد روی خانواده، اطرافیان و جامعه تاثیر می‌گذارد.

درد، یک مکانیسم دینامیک بین فاکتورهای جسمی، روانی و اجتماعی است. با درد مزمن احتمال افسردگی، مصرف موادمخدر و خودکشی بیشتر می‌شود و حتی اگر اینها هم کنترل بشوند، کیفیت زندگی و طول عمر کاهش می‌یابند.

زندگی با درد مزمن به معنی غلبه بر چالش‌هایی است که دیگران آن را خیلی ساده می‌پندارند. معمولا این افراد انگ می‌خورند که تحمل کمی دارند یا انعطاف و تطابق لازم را ندارند. درد مزمن در نهایت به کاهش اعتماد به نفس، عزت نفس تضعیف شده، روابط صدمه خورده و مشکلات اقتصادی منجر می‌شود.

درد مزمن سالانه میلیاردها دلار هزینه ایجاد می‌کند.

سه نوع درد تعریف شده است:

۱- درد جسمی یا Nociceptive pain که ناشی از صدمه و التهاب در نسوج بدن است؛ مانند درد ناشی از زخم یا آبسه یا شکستگی.

۲- درد عصبی یا Neuropathic pain که ناشی از صدمه یا فشار به عصب است؛ مانند نورالژی عصب سه قلو یا سندرم تونل کارپ یا فشار روی عصب سیاتیک.

۳- درد روانی یا درد سیستم عصبی مرکزی یا Nociplastic pain که تغییر در پردازش سیستم عصبی مرکزی و مدولاسیون درد است و هنوز به طور کامل کشف نشده است. این درد معمولا شدید و در نقاط مختلف بدن بوده و با خستگی، تغییرات خواب، خلق و حافظه همراه است. در درمان این درد، دارو کمتر اثر دارد و باید به مشکل اصلی عامل آن پرداخت.

بنابراین وقتی کسی به شما می‌گوید درد دارد فقط دنبال زخمی روی بدن او نگردید و برای او استامینوفن تجویز نکنید. همزمان جسم و ذهن و روح او را دریابید و برای هر کدام آنها مرهمی جداگانه در نظر بگیرید. شما برای تسکین درست و کافی درد به روش‌های متنوع و همزمان زیادی احتیاج دارید. بنابراین درمان دردهای مزمن فقط با کلینیک‌های درد امکانپذیر نیست و نیاز به مداخله جامعه با همه اجزای آن دارد.

کلمات کلیدی: سوختگی، درد، درد مزمن، درد جسمی، درد عصبی، درد روانی، مسکن.

گاهی آغوشی که به روی یک بیمار سوختگی می‌گشایید بیش از هر مسکنی دردهای او را برطرف می‌کند، اعتماد به نفس او را برمی‌گرداند و روابط او را اصلاح می‌کند. هنگام دیدن و ویزیت بیمار سوختگی، او را به فرم یک کل در نظر بگیرید و فقط به شکل یک زخم که درد دارد، تصور نکنید. همه ما نیاز داریم در درک درد و درمان آن باز تنظیم شویم.

برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنم به منابع زیر مراجعه کنید:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS۰۱۴۰-۶۷۳۶(۲۱)۰۰۳۹۲-۵/fulltext

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS۰۱۴۰-۶۷۳۶(۲۱)۰۰۷۹۴-۷/fulltext

ترجمه و تلخیص: دکتر محمد جواد فاطمی


با ققنوس همراه شوید: